Search
Close this search box.

Nope tegen ‘cavalier seul’ : lessen voor interim managers #1

Ik ben al heel lang zelfstandig. Ik ben er mee begonnen als student, en ik ben niet van plan er mee te stoppen.  Bij iedere nieuwe ervaring leer ik hoe ik me in een nieuw team moet inpassen. Het is iedere keer anders en toch zitten er ook herkenbare elementen in. 

Die ervaringen wil ik delen, met mensen die hetzelfde pad willen bewandelen. Je wordt gevraagd of ingehuurd om twee dingen. Je vermogen om het werk te doen, en je capaciteit om dynamiek en energie over te brengen. Je wordt niet in een team of een bedrijf binnengehaald om een stoel warm te houden of een beetje werk te verzetten dat mits wat planning door de rest van het team zou kunnen gebeuren. Wees je daar van bewust. 

Dynamiek

Ik kies mijn klanten niet op sectoren. Ik kies de projecten waar ik me in smijt vooral op basis van de dynamiek en het geloof van de mensen in het project waar ze voor werken. Als ik dat niet voel, dan hoeft het eigenlijk al niet meer. Want dan kom je nooit tot goede resultaten.

Teamwork is essentieel. Als er geen teamgevoel is, houdt het op. Een bedrijf kan geen nieuwe identiteit krijgen zonder dat de mensen van het bedrijf erachter staan en dit mee uitdragen. 

Silodenken

Een van de eerste zaken waar ik naar kijk is het beruchte silodenken. ‘Tot hier mag je gaan, en niet verder’. Ik geloof daar niet in. Leer van elkaar, houd rekening met elkaar en met elkaars problemen. Zie opmerkingen van andere teams niet als tegenwerking, maar als problemen die je alleen samen kunt oplossen. 

Alleen zo kun je resultaat halen. Want een merk kan niet in de markt gezet worden, zonder support van de finance collega’s, operations teams, sales toppers, R&D-genieën en vooral de bestaande en potentiële klanten. Klanten kunnen niet optimaal geholpen worden als de mensen en de processen niet afgestemd zijn op de producten of diensten die verkocht worden. 

Het gaat om samen leren en werken aan een klantgerichte visie. Zonder klanten, heb je geen bedrijf.

Hiërarchie 

Je moet doorheen de cosmetica en de façade kunnen kijken. Te vaak wordt gezegd: we werken samen maar als puntje bij paaltje komt, is het ‘me, myself & my team’ en vooral de hiërarchische mallemolen die de droom kapotmaakt. Je moet je daar van bij aanvang bewust van zijn. Waarom denk je dat agile zo populair is? Waarom denk je dat Google en Apple zo succesvol zijn? Waarom denk je dat Telenet koos voor een plattere structuur dan ooit tevoren? Grote organisaties kiezen meer en meer voor de start-up structuur. En dat loont.

Wees en blijf jezelf, je kunt niet anders.

Openheid. Weten welk vlees je in de kuip hebt. Het is een wederzijds gegeven. Ook de organisatie waar jij je voor engageert, heeft recht op duidelijkheid. Ik geloof heel erg dat we allemaal open moeten zijn als we samen aan een project werken. En dan durven meningen en werkwijzen botsen.
Dat mag, dat moet zelfs. Want uit de clash van confrontaties en ideeën, ontstaat groei. Daar ben ik heilig van overtuigd. Iedereen brengt iets mee aan de tafel, en dan wordt het goed en gezellig.

Deel deze post

Meer posts